Impact ondernemen zichtbaar maken

Om te zorgen dat impact ondernemen in 2026 normaal is, is het nodig dat de ondernemingswijze op allerlei manieren zichtbaar is. Het maken van impact moet wijdverbreid gezien worden als een legitieme business case. Dat vraagt om een andere blik bij partijen die het nog niet gewend zijn om maatschappelijke winst als het terrein van ondernemers te beschouwen.

Daarnaast is van belang dat kennis en kunde over impact ondernemen breed ontwikkeld en verspreid wordt. Dit gaat onder meer over onderwerpen als:

  • de maatschappelijke opgaven waar je als ondernemer positief aan bij kunt dragen;
  • het actief monitoren van impact ondernemen;
  • impact meten, inclusief de beschikbaarheid van een eenduidig, breed hanteerbaar impact-meetinstrument.
  • het impact inkoopsysteem.

Daarbij is het belangrijk dat advies over impact ondernemen ruim beschikbaar is, zowel voor ondernemers als voor andere partijen.

Werkgroep

Een werkgroep onder leiding van coördinator Bartel Geleijnse (The Colour Kitchen) gaat met dit thema aan de slag. De themawerkgroep bestaat uit vertegenwoordigers van de volgende organisaties:

  • Gemeente Amsterdam
  • Gemeente Breda
  • Code Sociale Ondernemingen
  • Gemeente Delft
  • Gemeente Dordrecht
  • Erasmus University Rotterdam
  • Hogeschool van Amsterdam
  • Impact Noord
  • IMPACT024
  • Kamer van Koophandel
  • Kennisnetwerk Sociaal Ondernemerschap Nederland
  • LaNSCO
  • Gemeente Nijmegen
  • De Omslag
  • Social Enterprise NL
  • Social Handprint by MAEX

Coördinator

Bartel Geleijnse

THEMA: IMPACT ONDERNEMEN ZICHTBAAR MAKEN

bartel.geleijnse@thecolourkitchen.com

Je hebt gezocht op

Op zoek naar de vonk: maatschappelijk betrokken ondernemen in de Drechtsteden

Op zoek naar de vonk: maatschappelijk betrokken ondernemen in de Drechtsteden Dit verhaal liever op een andere manier lezen, bijvoorbeeld…

Lees meer >

Goed werk: een toegankelijke kennismaking met sociaal ondernemerschap

Goed werk: een toegankelijke kennismaking met sociaal ondernemerschap Een 224 pagina’s tellende ‘ondernemersgids’ met ‘inspiratie en lessen voor ambitieuze idealisten’:…

Lees meer >

Innovatiespotter: “120.000 Nederlandse bedrijven ondernemen met impact”

Innovatiespotter: “120.000 Nederlandse bedrijven ondernemen met impact” Ongeveer 120.000 Nederlandse bedrijven ondernemen op een of andere manier met impact. Dat…

Lees meer >

Sociaal Innovatiefonds krijgt structureel vervolg: investeren in inclusieve werkvloer rendeert

Sociaal Innovatiefonds krijgt structureel vervolg: investeren in inclusieve werkvloer rendeert Het Sociaal Innovatiefonds (SIF), een initiatief van het ministerie van…

Lees meer >

City Deal-themanieuws, eerste kwartaal 2025

City Deal-themanieuws, eerste kwartaal 2025 Onlangs stuurden we een uitgebreide kwartaalupdate van de activiteiten binnen de City Deal-thema’s naar alle…

Lees meer >

Provincie Zuid-Holland tekent de City Deal Impact Ondernemen

Provincie Zuid-Holland tekent de City Deal Impact Ondernemen “Vier Zuid-Hollandse steden zijn ons al voorgegaan: Delft, Den Haag, Dordrecht en…

Lees meer >