Impactnetwerken en het brede mkb
Het doel van thema 4 van de City Deal Impact Ondernemen is het agenderen van impactvol ondernemen als onlosmakelijk onderdeel van toekomstbestendig ondernemerschap. Dat willen we ‘buiten de bubbel’ doen: in het brede mkb. We willen ervoor zorgen dat ondernemen met impact makkelijker, vanzelfsprekender én aantrekkelijker wordt voor bedrijven. Hierbij werken we samen met vertegenwoordigers van het mkb en ondersteunende partijen, zowel landelijk als in de regio.
Mkb-ondernemers hebben onder meer te maken met krapte op de arbeidsmarkt. Daarnaast verandert wet- en regelgeving op gebieden als duurzaamheid, sociale effecten en inclusie; denk bijvoorbeeld aan de CSRD-richtlijnen. Ook willen overheden maatschappelijk verantwoorder inkopen. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat er zakelijk enorme kansen zijn voor wie impactvol, missiegedreven of inclusief onderneemt.
Op deze aanknopingspunten gaan we dan ook inspelen. We willen het thema verder brengen door te informeren, te inspireren en te stimuleren dat zaken in beweging komen en verder ontwikkelen.
Informeren
Voor mkb-bedrijven en mkb-netwerken die graag meer op impact willen inzetten, willen we kennis en tools over relevante onderwerpen ontsluiten. Hierbij maken we gebruik van inzichten en gereedschappen die de partners van de City Deal Impact Ondernemen ontwikkelen. Denk hierbij aan City Deal-gerelateerde thema’s als:
- het meten en zichtbaar maken van impact;
- strategische samenwerking met impactondernemingen;
- het financieren van impact en place-based impact investing;
- impactvol inkopen;
- SROI;
- inclusief werkgeverschap;
- regionale netwerkvorming en samenwerking.
Inspireren
We gaan relevante, goede voorbeelden delen van mkb’ers die ondernemen met impact. Daarnaast willen we inspiratie- en kennissessies (helpen) organiseren: over impactonderwerpen die voor het bredere mkb relevant zijn en aansluiten bij de behoeften die daar leven, ter inspiratie om impact in strategie en bedrijfsvoering op te nemen.
Stimuleren
Waar mogelijk, willen we helpen om voor het mkb belemmeringen weg te nemen bij het maken van aanspraak op subsidies of financiering. Ook willen we ontwikkelingen op fiscaal vlak volgen en in beeld brengen. Daarnaast willen we de mogelijkheden verkennen om arbeidsmarkt- en toekomstige capaciteitsvraagstukken meer te integreren in (regionale) mkb-dienstverlening: als onderdeel van toekomstbestendig ondernemerschap.
Werkgroep
Een werkgroep onder leiding van coördinator Floortje van Aken (KplusV) gaat met dit thema aan de slag. De themawerkgroep bestaat momenteel uit vertegenwoordigers van:
- Hanze
- KplusV
- Ondernemend Nederland
- PwC
- ROZ
- Social Handprint by MAEX
- Trailblazers (Starters4Communities)
- Voor Goed Agency
Deze groep kan in de loop van 2024 verder worden uitgebreid. De coördinator informeert de themavolgers eens per kwartaal over de voortgang. Verkennen of je een rol kunt spelen in de werkgroep of op een andere manier actief kunt bijdragen aan meer impact in het mkb? Neem dan contact op met Floortje!
Resultaten, tools en meer
Coördinator
Je hebt gezocht op
Europese aandacht voor Haarlemse impactondernemingen
Europese aandacht voor Haarlemse impactondernemingen en de City Deal Impact Ondernemen Naar aanleiding van het artikel van Mark Damman in de Volkskrant,…
Lees meer >
Trailblazers verkent pad naar nieuwe economie
Het impact leiderschapsprogramma voor professionals Trailblazers verkent pad naar nieuwe economie AMSTERDAM, 8 juni 2023 – Hoe ziet groei eruit als…
Lees meer >
Podcast van Social Finance NL Money Matters was Live! Hoe financier je een inclusieve arbeidsmarkt?
Podcast van Social Finance NL Money Matters was Live! Hoe financier je een inclusieve arbeidsmarkt? Op woensdag 31 mei was…
Lees meer >
Werkbezoek Impact Noord aan Rotterdam Impact Coalitie
Werkbezoek Impact Noord aan Rotterdam Impact Coalitie Hoe werken gemeenten en impact ondernemers samen om maatschappelijke opgaven het hoofd te…
Lees meer >
WPDA, Campooz en Sociaal Innovatiefonds geven samen nieuwe impuls aan inclusieve arbeidsmarkt
Werkplein Drentscha Aa (WPDA) zet zich in om mensen uit de gemeenten Aa en Hunze, Assen en Tynaarlo mee te laten doen in de samenleving. Een belangrijk onderdeel daarvan is het begeleiden van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar werk en het ondersteunen van werkgevers die hier een rol in kunnen spelen. Zo ook het kampeermerk Campooz uit Assen dat zich actief inzet voor een inclusieve arbeidsmarkt. Marcel Zwiers, adviseur arbeidsmarkt bij WPDA, vertelt hierover.
Lees meer >
Bestaande inkoopplatforms
Bestaande inkoopplatforms Op lokaal en landelijk niveau poppen inkoopplatforms en keurmerken op. Inzicht in het aanbod is daarom voor rijkspartners,…
Lees meer >