Werkbezoek Impact Noord aan Rotterdam Impact Coalitie
Hoe werken gemeenten en impact ondernemers samen om maatschappelijke opgaven het hoofd te bieden? En hoe kunnen we impact ondernemen regionaal versnellen, vergroten en versterken? Met deze vragen bracht een delegatie van Noord-Nederlandse impact ondernemers, beleidsmakers en maatschappelijke partners via netwerkvereniging Impact Noord een werkbezoek aan de Rotterdam Impact Coalitie.
Dat partners van de City Deal Impact Ondernemen elkaar goed weten te vinden, bleek onder andere uit dit werkbezoek. Hoewel de verschillende regio’s met eigen identiteit en ondernemersklimaat te maken hebben, vinden Impact Noord en de Rotterdam Impact Coalitie elkaar in de gezamenlijke missie om impact ondernemen te versnellen, vergroten en versterken. De Rotterdam Impact Coalitie (RIC) is een uniek samenwerkingsverband, opgezet in 2019, tussen Voor Goed Agency, Social Impact Fonds Rotterdam, THRIVE institute en Gemeente Rotterdam, om samen de transitie naar een betekenisvoller ondernemersklimaat in de stad te realiseren. Ook Impact Noord, het samenwerkingsverband van impact ondernemers in Friesland, Groningen en Drenthe, streeft naar goede condities voor impactondernemerschap om zo nóg meer impact te kunnen maken. Samenwerking en kennisuitwisseling is hierbij van essentieel belang; reden genoeg om eens bij elkaar op bezoek te gaan.
Lunch – Fresh Table
Na een openingsspeech van Carolien van Wersch, directeur van Voor Goed Agency en partner van de Rotterdamse Impact Coalitie (RIC), vertelde Yasmina Khababi van Fresh Table over hun maatschappelijke missie. Kort maar krachtig, want de heerlijke lunch stond al klaar.
Met de passie voor eten en om de wereld te verbeteren, richtte Yasmina Khababi het cateringbedrijf Fresh Table op. Voorop staat hierbij duurzaamheid én inclusie. Bij Fresh Table staat niemand in de keuken tenzij hij/zij ook daadwerkelijk een kookambitie heeft: mensen worden ingezet op hun kennis en kunde. Via de Fresh Academy biedt het bedrijf talentvolle statushouders een stage aan van 6-8 weken, die na succes omgezet kan worden in een vaste arbeidsplaats. De missie van Fresh Table: de wereld veranderen per maaltijd.
Onder het genot van de soep en broodjes gaf Bart Meijs namens het Social Impact Fonds – Rotterdam een korte workshop over Place Base Impact Investment.
Flitsbezoek aan twee impact ondernemingen – Rechtstreex en Kaapse Brouwers
Na de lunch dook de delegatie het magazijn van Rechtstreex in. Tussen de karren en pallets nam Nine Pendrecht ons mee in hun missie om eten uit een lokale voedselketen zo toegankelijk mogelijk te maken voor mensen die bewust willen eten, middels hun platform voor verse en duurzame producten van boeren en makers uit de regio. Na een kort gesprek over de maatschappelijke functie van de ophaalpunten in de wijk, stuitten we tegen een kast vol met speciaal bieren: het domein van Kaapse Brouwers. Hier vertelde de bevlogen Genevieve Vachon hoe het biermerk met diverse horecagelegenheden impact had opgenomen in hun bedrijfsvoering, mede ingegeven door een investering van het Social Impact Fonds Rotterdam.
Niet lullen maar poetsen – een gesprek over kansen
Terug in de ruimte van Food Union gingen de aanwezigen met elkaar en Wethouder Tim Versnel het gesprek aan over de belemmeringen, maar vooral mogelijkheden binnen gemeentelijke aanbestedingen.
In het gesprek kwamen de aanwezige tot de volgende conclusies:
- De creativiteit van impact ondernemers is essentieel voor het aanpakken van de maatschappelijke problemen in de stad.
- Kennis binnen verschillende gemeentelijke afdelingen én bewust investeren in ecosysteem (om kennisdeling & samenwerking te bevorderen) is noodzakelijk
- Er is veel meer mogelijk binnen de huidige kaders (zie ook: ‘impactvol inkopen’)
- Gewoon doen werkt: pilots geven experimenteerruimte
Opschalen en samenwerken – Facilicom
Na een ritje met de watertaxi stapten de aanwezigen uit bij het terrein van Facilicom, het bedrijf achter Trigion, Gom Incluzio, Facilicom Solutions én impact onderneming Buitengewoon. Impact ondernemen past namelijk prima binnen grote concerns en biedt juist vele kansen, bleek uit het gesprek met programmamanager Etienne Friederichs.
Deze mening deelde ook Ian Smeyers, DGA van Nelis, een facilitaire social impact first onderneming uit Den Haag. Tijdens de presentatie werden kritische vragen gesteld, maar werd ook uitgewisseld en gelachen. Dit bracht een mooi gesprek op gang over het belang van intrinsieke motivatie, goede bedrijfsvoering en lef van ambtenaren, bestuurders én ondernemers.
Het werkbezoek werd afgesloten met een netwerkborrel in de Stadshaven Brouwerij, de meest duurzame brouwerij van Rotterdam.